Logistika Last Mile v kontextu růstu elektronického obchodování

Prudký vzestup eCommerce (elektronického obchodu) s sebou přinesl také změnu řízení dopravy a analýzy zásobovacího řetězce. Zákazníci si nárokují vyšší spolehlivost a efektivitu a vyžadují doručení ideálně v den objednávky a možnost sledování zásilek. Požadavky zákazníků eComerce naprosto změnily prostředí logistiky poslední míle.

Jak rozumět logistice Last Mile (Poslední míle)?

Tento termín je užíván v dopravě a popisuje poslední fázi zásobovacího řetězce, kdy je zásilka doručena ke koncovému zákazníkovi. Požadavek maximální čerstvosti zboží například u Rohlik.cz nebo Kosik.cz je typickou ilustrací této problematiky. Bez perfektně navrženého skladu, materiálových a produktových toků a špičkové optimalizace by takový systém nemohl fungovat.

Cena a rychlost. Aneb jak se změnila logistika poslední míle?

Logistiku poslední míle určují dva základní aspekty: cena a rychlost. Zákazníci vyžadují rychlé doručení, ale stále zůstávají poměrně citliví na cenu. Změny v logistice poslední míle musí neustále reagovat a tyto dva aspekty vyvažovat s ohledem na potřeby klientů. Spousta společností začala používat špičkový servis logistiky poslední míle jako klíčový faktor pro odlišení se od konkurence. Snaží se vybalancovat kvalitu dopravy, spolehlivost, efektivitu a náklady jako prostředek k překonání svých konkurentů na trhu.

Zajímavá čísla přináší průzkum společnosti McKincey & Company. Uvádí, že 25 % lidí z U. S. A., Číny a Německa je ochotných si připlatit za doručení zásilky v den objednávky. 5 % by si připlatilo za spolehlivé doručení na konkrétní hodinu. Nicméně 70 % zákazníků preferuje nejlevnější variantu doručení bez ohledu na to, jak dlouho bude doručení trvat. Ačkoli cena zůstává stále klíčovým kritériem, předpokládá se, že v následujících letech se situace bude měnit. Požadavek rychlosti a spolehlivosti bude nabývat na významnosti.

Jaká jsou východiska pro logistiku poslední míle?

Potřeba vyvážit cenu a rychlost určuje 3 klíčová východiska pro logistiku poslední míle:

  • Regionální sklady
  • Automatizace
  • Crowdsourcing

Vznik regionálních skladů vychází z předpokladu, že pokud má být zboží doručeno ještě týž den, je nutné mít ho na skladě fyzicky nedaleko od koncového zákazníka. Je naprosto nezbytné nalézt způsob, jak mít zboží umístěno blíže požadovanému místu doručení. Toto vyžaduje pokročilé plánování, metody simulace produktových toků a optimalizaci rozmístění skladů.

Autonomní dopravní systémy jsou na vzestupu a jsou považovány za jeden ze způsobů, jak vyjít vstříc požadavkům zákazníků. Během následujících 15 let by měly být zodpovědné za 80 % veškerého doručování balíků.

Crowdsourcing můžeme vidět přibližně jako UBER pro dopravu. Řidiči se zaregistrují do služby a mohou doručovat zásilky podle svého vlastního rozvrhu. Mohlo by to vypadat jako dobrý nápad, ale ochrana soukromí a právní regulace oblasti brání širšímu využívání v crowdsourcingu v logistice.

Co dodat závěrem?

Tyto změny v logistice poslední míle se uskuteční. Je jen otázkou času kdy a kde započnou.  A kde se bude nacházet váš podnik, až se rozšíří a stanou standardem v odvětví.