Warehouse Management System firmám procesy nezlepší,“ říká hned na začátku rozhovoru Jan Šlajer, jednatel DYNAMIC FUTURE. Praxe jeho týmu přesto ukazuje, že spousta firem WMS pořád považuje za „spasitele“ neutěšených skladových operací a procesů. Co je při výběru WMS zásadní, kdy se do něj vyplatí investovat a jak na jeho implementaci?

Na úvod, jak se k sobě mají systémy WMS a ERP?

Jan Šlajer: WMS je systém řízeného skladu, pořídit ho můžete v několika variantách. Existují WMS, které jsou součástí ERP systému, a pak samozřejmě i WMS externí, vytvořené mimo ERP pro zajištění efektivity skladu. Ať už sáhnete po jedné, nebo druhé možnosti, je strašně důležité si říct, co od WMS očekáváte, co vám má přinést. Podle toho pak buď funkcionalitu WMS naprogramovat do ERP systému v podobě algoritmu, nebo vybrat WMS sólo.

Petr Jalůvka: Já to doplním. Podle mě málokdo opravdu rozumí tomu, co WMS vlastně je a k čemu slouží. Často si ho lidé pletou se skladovou evidencí. Řekl bych, že zákazníky, kteří WMS opravdu chápou, a tak ho mají naimplementovaný, bych mohl spočítat na prstech jedné ruky. Obvykle to začíná tím, že firma zavede čtečky čárového kódu. A hlásí: Zavedli jsme WMS. To je, jako bych řekl, že nákupní vozík je auto, protože má čtyři kola. Taky se poměrně často zaměňuje WMS za ERP, které sice má nějaký skladový modul umožňující evidovat skladové lokace a artikly (třeba tou čtečkou), ale jde pořád jenom o evidenci.

Proč o WMS začít uvažovat?

Jan Šlajer: Je to jednoduché – jeho úkolem je řídit zaskladnění a vyskladnění co nejefektivněji. Každý podnik potřebuje uspokojit požadavky na příjem a výdej v maximální možné míře. Typicky e-shop, který nakupuje a prodává: přijdou mu objednávky a on je musí co nejrychleji odbavit. Bez řízení toho, co se ve skladu děje, mu po něm budou lidi chodit tam a zpátky, vybírat si, co se jim zrovna chce a nechce dělat. A tenhle způsob nebude nikdy efektivní.

Petr Jalůvka: Když potřebujete skladové operace a procesy skutečně řídit, pak vám WMS hledá optimální cesty, jak to dělat.

Jan Šlajer: Zdůraznil bych, že je strašně důležité si říct a vědět, co od WMS očekávám a co mi má zlepšit. Když chcete zefektivnit procesy a jít do WMS, tak potřebujete, aby systém jejich efektivitu podpořil, ne, aby je zakonzervoval.

Podle čeho volit jak systém, tak jeho dodavatele?

Jan Šlajer: Řekněme si na rovinu, že WMS není levná záležitost. Přesto se vybírá často právě podle ceny. A jeho zavedení a vyladění není otázkou týdnů, spíš měsíců a někdy i roku. Jestli má zlepšit procesy, musíte před jeho implementací vědět, jak vám momentálně fungují. Potřebujete znát nejen cílový, ale i výchozí stav. Proto vždycky doporučujeme udělat studii stávajících procesů, pak vizi, kam je chci posunout a na základě těchto informací vybrat systém. Tu vizi potřebujete mít postavenou na datech – třeba z 21 pracovníků ve skladu se chceme dostat na 15, chybovost musíme snížit o 25 procent a podobně. Nemůžete zavádět WMS jenom proto, že chcete mít řízený sklad, ale vlastně nevíte, co se má zlepšit.

Petr Jalůvka: A ještě něco. Než k implementaci konkrétního systému přistoupíte, jeďte se podívat do firmy, ve které už ho mají. Získáte mnohem víc informací a mnohem lepší představu než z prezentace prodejce.

Zkuste popsat příklad, kde se zavedení WMS povedlo a sklad výrazně zefektivnilo.

Jan Šlajer: Na Slovensku otevřel úplně nový sklad Hortim, WMS jim dodával Anasoft. Jeho systém je postavený na digitálním dvojčeti, takže ten fyzický tok řídí jeho prostřednictvím. My v DYNAMIC FUTURE jsme pro Hortim zpracovávali studii s návrhy procesů, Anasoft na jejím základě nastavoval WMS. Prověřovali jsme třeba snížení počtu pickerů z 19 na 14, a to postupnými změnami a úpravami tak, aby se podařilo dosáhnout  žádoucích parametrů. Zjistili jsme, že v picking zóně vznikaly prodlevy, protože nebyla správně doplňovaná. Takže se systém musel dopracovat tak, aby čekací doby zmizely. Řešili jsme i zaskladňování do chlazeného skladu, vyskladňování na celopaletách, dvě pickovací zóny pro picking kartonového a kilového zboží. Byla to moc hezká spolupráce se skvělým výsledkem.

Podílí se DYNAMIC FUTURE na takových projektech běžně?

Petr Jalůvka: V Hortimu jsme nastavili procesy a navrhli celé řešení. Podle něj se potom nastavovalo a implementovalo WMS. Audit a nastavení procesů provádíme běžně. Jako poradci taky pomáháme s definicí požadavků na WMS.

Jan Šlajer: Stejná práce nás čeká i pro ostatní zákazníky. Nastavíme procesy, jak by WMS mělo fungovat, pak vytvoříme požadavky nebo specifikaci toho, co by měl systém splňovat. V podstatě jsme schopni pomoct firmám jak se samotným výběrem WMS, tak s implementací a dokážeme ji za ně řídit.