V souvislosti se současnou situací způsobenou pandemií viru Covid-19, se podniky snaží udržet krok s opatřeními jednotlivých vlád a usilovně se pokoušejí zabezpečit suroviny, komponenty i udržet své distribuční kanály. Často však nejsou k dispozici klíčové informace. Díky tomu bývá reakce na opatření často zpožděná a nekoordinovaná a krize tak na společnosti dopadá plnou silou.

Naproti tomu existuje skupina společností, které investovaly do mapování a digitalizace svých zásobovacích řetězců ještě před vypuknutím pandemie a na krizovou situaci je výrazně lépe připravená. Mají lepší přehled o struktuře celé logistické sítě a mnohem rychlejší možnost reagovat. Namísto programování a pokusů na poslední chvíli mají veškeré informace po ruce během několika minut nebo dokonce sekund od možného narušení. Přesně vědí, kteří dodavatelé, oblasti, součástky a produkty jsou v ohrožení, a to jim zajišťuje první pozici při obstarávání omezených dodávek z alternativních zdrojů.

I přes četná varování podniky s přípravami zaspaly

I přes četné otřesy v logistice způsobené přírodními katastrofami v posledním desetiletí zůstává naprostá většina společností zcela nepřipravená na současnou pandemii. Společnost Resilinc provedla na přelomu ledna a února, tedy bezprostředně po vypuknutí epidemie v Číně, průzkum zaměřený právě na informovanost a připravenost podniků na hrozící pandemii. Celých 70 % respondentů uvedlo, že se snaží manuálně zjišťovat, který z jejich dodavatelů odebírá zboží z uzavřených regionů Číny

Jak na mapování dodavatelských řetězců?

Celá řada společností hovoří o tom, že mapování dodavatelských řetězců je velmi důležité jako strategie pro zmírnění rizika. Nicméně k němu zatím nepřikročily díky zdánlivě vysokému objemu času a práce, který by to obnášelo. Místo toho často spoléhají na své zaměstnance a jejich informace získané v rámci kontaktů s dodavateli. Informace získané prostřednictvím osobních kontaktů a neformálních vztahů jsou však často nepřesné a plné dohadů. Když navíc dotyční zaměstnanci z podniku odejdou, své znalosti si odnesou s sebou. Novým zaměstnancům potom může trvat roky, než se seznámí se všemi bezprostředními dodavateli, natož s celým zásobovacím řetězcem.

Ačkoli se tedy zmapování dodavatelského řetězce může zdát náročné, jiné cesty není.
Nejběžnějším přístupem je použití kusovníku a určení klíčových komponent. Zpravidla se začíná u pěti nejlepších produktů z hlediska příjmů a postupuje se zásobovacím řetězcem dolů k dodavatelům komponent a jejich dodavatelům. Ideálně až k dodavatelům surovin. Účelem je zmapovat co možná nejvíce jednotlivých distribučních článků, protože se mezi nimi mohou skrývat klíčoví dodavatelé, o kterých podnik vůbec neví. Tento přehled by měl také obsahovat informace o tom, jaké činnosti konkrétní dodavatel vykonává, jaké jsou jeho možné alternativní zdroje a jak dlouho by přechod na tyto alternativní zdroje trval.

Zvládnutá logistika jako klíč k úspěchu

Zaměstnanci logistiky by se proto měli sejít a společně probrat, na které klíčové oblasti je potřeba se zaměřit, aby bylo možné minimalizovat dopady nepředvídatelných událostí. Na současné krizi je více než patrné, že logistika a schopnost zajistit si včas informace a vstupy potřebné pro výrobu patří k naprosto klíčovým oblastem v rámci podniku a měla by být zahrnuta do celopodnikové strategie.