Jaké jsou dopady „Amazon efektu“ na průmyslové trhy
Na poli spotřebitelských trhů jsme poslední dekádu byli svědky rychlého rozvoje online obchodování taženého rostoucí poptávkou po rychlém jednoduchém procesu nakupování.
Tyto požadavky se nicméně prosazují i v B2B sektoru. Stále více prodejců proto hledá způsoby, jak nabídnout rychlé snadné varianty online prodeje a zkracují tak standardní dobu B2B prodejního cyklu z měsíců na minuty až sekundy.
Digitalizace veřejných zakázek
Také veřejné zakázky jako běžná součást byznysu zaznamenaly v tomto ohledu výrazný posun. Tato oblast bývala tradičně poměrně náročná na čas i náklady. Podle studie společnosti Gartner tvoří skupinu pro realizaci komplexních B2B řešení obvykle 6 až 10 lidí, zpravidla shromažďujících informace nezávisle na sobě a až následně komunikujících s ostatními zúčastněnými. Postupně se však takzvaný Amazon efekt prosazuje i zde. Vznikají online tržiště, kde je možné zadávat veřejné zakázky elektronicky. Mohou tak vycházet vstříc nakupujícím i prodávajícím stranám a oproti tradičním postupům přinášejí vyšší míru transparentnosti, rychlost a efektivitu.
Digitální tržiště však toho pro B2B sektor dělají mnohem více. Kromě přehlednosti a rychlosti je evidentní pokles nákladů, vyšší transparentnost a jednoduchost.
Transparentnost na každém kroku
Perfektní přehled během celého procesu nákupu je pro řadu zákazníků rozhodující. Nedávný průzkum společnosti Futurum Research ve spolupráci se společností SAP zjistil, že právě větší míra transparentnosti a svobody je tím, po čem nákupčí na B2B trzích volají nejvíce. Zejména v raných fázích nákupu uvedlo 90 % respondentů možnost vyzkoušení produktu a jeho vlastností za důležitý moment. Moci přesně porozumět přínosům daného řešení a vyzkoušet si jeho funkce v reálných podmínkách je pro rozhodovací proces o nákupu klíčové. Další často zmiňovanou výhodou digitálních nákupů je cenová transparentnost, kterou uvedlo 88 % respondentů.
Rychlejší a jednodušší nákupy pro lepší obchodní výsledky
Spolu s požadavkem na transparentnost z průzkumu dále vyplývá, že kupující na průmyslových trzích mají zájem také o snadnost a rychlost nákupu, které jsou teď typické pro spotřebitelské trhy. Dvě třetiny respondentů na předních příčkách důvodů pro online nakupování uvedly právě čas a efektivitu, 45 % zmiňuje pohodlí.
Spotřebitelé jsou zvyklí na jednoduchá řešení „na jedno kliknutí“ ve svých soukromých životech a očekávají, že stejná jednoduchost může fungovat také v jejich podnikatelských aktivitách. Digitální transformace toto všechno umožňuje. Nabízí subjektům B2B trhů online platformy, kde mohou rychleji a snadněji hledat, zkoušet, komunikovat i nakupovat přesně tak, jak potřebují.
Související články
Zář 24, 2024
Jsou digitální dvojčata připravena dobýt svět a co je nejvíc brzdí?
Jsou digitální dvojčata připravena dobýt svět a co je nejvíc brzdí?
Zář 24, 2024
Případovka: Optimalizace skladu pro lídra v nápojovém průmyslu
Případovka: Optimalizace skladu pro lídra v nápojovém průmyslu
Srp 10, 2024