Opavskou veřejnou dopravu plánovala digitální dvojčata. Už v roce 2004!
Tentokrát se s DYNAMIC FUTURE vrátíme do roku 2004, kdy byli přizváni k projektu rozšíření trolejbusových tratí v centru Opavy. Petr Jalůvka spolupráci s tamním dopravním podnikem popisuje jako mimořádně efektivní: „Zadavatel považoval využití dynamického modelu za výbornou příležitost ke zlepšení kvality cestování obyvatel, takže vše probíhalo v úzké součinnosti a výsledky byly skvělé.“
Na základě oslovení Městským dopravním podnikem Opava provedli odborníci z DYNAMIC FUTURE nejprve Studii rozšíření trolejbusových tratí v centru Opavy. Šlo o prověření záměru výstavby trolejbusové smyčky v centru města. Během studie byly sledovány a vyhodnocovány především úspory v jízdních dobách, nasazení dopravních prostředků a spokojenost zákazníků. „Ve středu města existovala poměrně velká smyčka trolejbusů, která ale neumožňovala jejich rychlé otočení a nasměrování na periferie. Historicky však byly nataženy troleje na malém náměstí Rybího trhu. A my jsme ověřovali, jakým způsobem jejich využití zvýší komfort cestování, když tam vznikne nový záchytný bod,“ vzpomíná jednatel Petr Jalůvka.
Součástí zpracování bylo vytvoření dynamického modelu přepravy cestujících prostřednictvím městské hromadné dopravy v programu Witness 2003. Model zahrnoval nově navrhovanou dopravní smyčku s návazností na stávající dopravní síť. Byly do něj zakomponovány procesy související s přepravou osob v inkriminovaném dopravním uzlu (počty přepravených osob v odpovídajícím časovém rozložení dle trolejbusových linek), posouzeno bylo také využití dopravních prostředků na jednotlivých trasách při simulovaných variantách za podmínek splnění objemu a časového rozložení přepravy osob.
„Prošli jsme si, jak na sebe linky navazují, dělali jsme mapování, měřili, kolik lidí tam nastupuje, vystupuje. Získali jsme tak profil vytíženosti sledovaných bodů, zároveň nám zadavatel předal vlastní studie. Museli jsme počítat také se zapojením osobní a nákladní dopravy,“ přibližuje P. Jalůvka s tím, že DYNAMIC FUTURE se podařilo prokázat, že má smysl potřebné stavební úpravy realizovat a na Rybím trhu vytvořit nový terminál.
Na základě jejich doporučení projekt dopravní podnik zrealizoval. A následovaly další společné aktivity.
„Dělali jsme třeba optimalizaci jízdních řádů, která byla velmi úspěšná. Tehdy do toho vstoupily i hybridní trolejbusy, v roce 2004 pro Českou republiku velká novinka. Většinu trasy jezdí pod trolejí, ale jsou schopné v nějakém bodě trolej opustit, objet část města bez troleje a pak se na ni zase napojit. Hledali jsme nejlepší způsob, jak hybridní technologii maximálně vytěžit. Díky jejím možnostem jsme nastavili nové trasy pro hybridní vozidla a nové jízdní řády. Vše samozřejmě ve spolupráci s dopravním podnikem,“ říká jednatel DYNAMIC FUTURE.
Díky hybridním trolejbusům se filozofie cestování po městě znatelně změnila. Lidé, zvyklí používat v centru trolejbus a mimo ně autobus, najednou nemuseli přestupovat a jedním dopravním prostředkem dojeli z města až k domovu.
Je dobře známo, že každou změnu jízdního řádu provází spousta stížností nespokojených cestujících. Petr Jalůvka s úsměvem konstatuje, že tehdy v Opavě přišla výtka jen jedna jediná: „Byla to pro všechny kuriózní situace. Pánové z dopravního podniku to tehdy skutečně ocenili.“
Realizace projektu napomohla snížit ekologickou zátěž v centru města a zvýšit operativnost nejen trolejbusové, ale i autobusové dopravy při nenadálých krizových situacích. Zároveň samozřejmě přinesla potřebnou kvalitu cestování odstraněním přestupů. Úspora cestovního času pro cestující byla na základě dynamické simulace stanovena průměrně na 3.35 minut ve směru Olomoucká – Krnovská a 4.79 minuty ve směru opačném. Významné byly samozřejmě i ekonomické dopady vycházející především z úspory neproduktivních jízd autobusů. Finanční úspora v oblasti trolejbusové dopravy plyne především z efektivněji využitých trolejbusů a v případě výluk z minimalizace ztrát vznikajících z nemožnosti nasazení trolejbusů při překážkách provozu v centru města.
„Když se ohlédnu, byl to moc hezký projekt, všechno šlo hladce, úředníci i představitelé města byli velice otevření a naklonění novým řešením. Na základě této zkušenosti jsme později pracovali třeba i pro dopravní podnik v Pardubicích,“ konstatuje jednatel DYNAMIC FUTURE Petr Jalůvka.
Související články
Zář 24, 2024
Jsou digitální dvojčata připravena dobýt svět a co je nejvíc brzdí?
Jsou digitální dvojčata připravena dobýt svět a co je nejvíc brzdí?
Zář 24, 2024
Případovka: Optimalizace skladu pro lídra v nápojovém průmyslu
Případovka: Optimalizace skladu pro lídra v nápojovém průmyslu
Srp 10, 2024