Rozhovor: Logistický audit děláte pro sebe. Certifikát ani diplom od nás nečekejte
„V podstatě všechny naše spolupráce s firmami začínají logistickým auditem. Proč? Protože ještě předtím, než klientovi navrhneme konkrétní nástroj pro optimalizaci procesů, potřebujeme je, spolu s ním, dokonale poznat,“ říká Jan Šlajer. V rozhovoru s kolegou Petrem Jalůvkou představují unikátní přístup k logistickému auditu v režii DYNAMIC FUTURE.
Kde jste logistický audit v poslední době dělali?
Jan Šlajer, jednatel DYNAMIC FUTURE: Nedávno jsme dělali třeba audit pro firmu vyrábějící velká klimatizační potrubí a pro společnost z oboru automotive. V prvním případě jsme prezentovali výstupy auditu před švédským vedením, ve druhém před Švýcary. Musím říct, že boardy obou firem byly nadmíru spokojené. Oceňovaly, že se díváme nejenom na samotné logistické procesy, ale i na softwarovou podporou a vzájemné provázání jak procesů, tak procesů a podpory. Naším cílem je totiž identifikovat největší chyby, které v nich mají, a pomocí navržených opatření celý chod firmy zefektivnit. Švýcarská CEO dokonce říkala, že by si dovedla představit přínosy takového auditu i v ostatních závodech, které mají ve světě.
Za našimi hranicemi dělají logistické audity jinak?
Jan Šlajer: Určitě je dělají, ale myslím si, že způsob, který používáme v DYNAMIC FUTURE, je unikátní minimálně celoevropsky. Vychází z metodiky vytvořené Komorou logistických auditorů a pracuje nejen s poradenstvím v logistice, ale obecně s poradenstvím, které zlepšuje a zefektivňuje chod celých firem. Metodika Komory logistických auditorů je postavena velmi jednoduše. Zaměřuje se na tři oblasti – strategie, procesy a IT podporu. O harmonogramu změn pak rozhodují finance, čas a priority. Firmy získají konkrétní harmonogram toho, co a jak mají změnit, aby dosáhly zlepšení.
Petr Jalůvka, jednatel DYNAMIC FUTURE: Profesor Gross říkal, že logistika je jenom jedna. Na tom stavíme. V pojetí Komory logistických auditorů je logistický audit de facto systematické subjektivní hodnocení. A tím, že je subjektivní, ale zasazené v jasně stanoveném systému, je podle mě velice unikátní. Nedělal jsem žádné rešerše, ale myslím si, že je vysoce pravděpodobné, že metodika nebo vůbec pojetí, jak k logistickému auditu přistupujeme, jsou ojedinělé. Máme zkušenosti ze spolupráce s nadnárodními firmami, a ony logistiku vnímají jen jako střípek celého systému. Pro nás je ale jeho základem.
Říkáte, že logistický audit je postaven na subjektivním hodnocení. Jak tomu máme rozumět?
Petr Jalůvka: Zvou si nás firmy, které chtějí něco změnit. Chtějí si nechat poradit. Logistický audit není „pro někoho“. Není to papír v hezkém rámečku, který si pověsíte v zasedačce. Je to audit pro vás a jde takzvaně dovnitř firmy. Jeho výsledky nikde nedeklarujete. Jde o informace sloužící k vašemu rozvoji. Jestli je využijete, nebo ne, záleží jen na vás. Subjektivní pohled našich expertů v něm hraje zásadní roli. Jsme poradci se čtvrtstoletím zkušeností. Známe novinky, víme, jak procesy fungují ve stovkách firem a dokážeme best practices přinášet dalším podnikům.
Jan Šlajer: Hned na první schůzce klientům říkáme, že možná neobjevíme něco úplně nového. Výsledek je pak kombinací toho, co obvykle už všichni vědí a nechtějí si to přiznat a našich postřehů, které vycházejí z nezaujatého pohledu na firmu. Ale podáme to jednoduše a s externím zhodnocením. Protože, nebudeme si nic nalhávat, ve většině firem to funguje tak, že externí pohled je vnímaný jinak než interní. Celá řada věcí, které „se ví“, jenom nedoputuje na kompetentní místa. Když závěrečný výstup logistického auditu prezentujeme před vrcholovým vedením, často slyšíme: Tohle jsme netušili, to nám nikdo neřekl, to musíme změnit.
Z čeho bývají lidé ve firmách, kam přijíždíte dělat logistický audit, nejvíce překvapení?
Petr Jalůvka: Když řekneme, že si chceme ke stolu sednout s pracovníky, kteří přijímají objednávky a chceme tu objednávku „stopovat“ až do expedice k někomu, kdo řídí distribuční proces. Když nám říkají: Potřebujeme vyřešit problém ve skladu, odpovídáme: V pořádku, ale on vzniká někde jinde. Firma je zkrátka organismus, který dýchá jedněmi plícemi. Není možné zoptimalizovat něco lokálně, přidat člověka, ubrat člověka, přistavět regál, přikoupit stroj nebo software. To v globálu nic neřeší. Ten problém může být v procesu dobře schovaný. A dokážeme ho vyřešit levněji, jednodušeji a rychleji.
Logistický audit zhodnotí firmu opravdu napříč. Věnujeme se provozní úrovni, kdy řešíme, jak se fyzicky procesy provádějí. Chceme vidět i strategickou úroveň, kde je klíčové vědět, kam firma směřuje, jaké k tomu používá nástroje a jaký je její dlouhodobý cíl. A potom se díváme na tu úroveň, která je dneska asi jedna z nejdůležitějších, a to je informační podpora procesů. Jde vlastně o multikriteriální matici, kterou se snažíme v rámci jednoho měsíce dát dohromady a pomoct nejen firmám, ale hlavně jejich lidem najít cestu, jak být dlouhodobě efektivnější.
Související články
Lis 25, 2024
Od mikrofonu zdraví DYNAMIC FUTURE
Od mikrofonu zdraví DYNAMIC FUTURE
Lis 22, 2024
Poly-krize v číslech aneb Dodavatelské řetězce prochází změnou
Poly-krize v číslech aneb Dodavatelské řetězce prochází změnou
Lis 22, 2024