Středně velké podniky mají v oblasti Průmyslu 4.0 co dohánět
Společnost BDO zabývající se realizací hloubkových průzkumů a analýz prezentovala počátkem dubna zajímavou studii věnující se oblasti implementace technologií Průmyslu 4.0 ve středně velkých podnicích. Přinášíme vám přehledné závěry této studie zaměřené na oblast cílů podniků z hlediska implementace technologií, hlavní hrozby a nástin řešení personální oblasti.
Zanedlouho Průmysl 4.0 zcela změní způsob, jakým podniky dosahují svého zisku. A je třeba dodat, že nabídka tržních příležitostí se velmi rychle zužuje. „Podniky, které i v roce 2019 zvolí vyčkávací taktiku, riskují značný propad vůči konkurenci a trhu celkově. A středně velké podniky zde rozhodně nejsou výjimkou“, uvádí ve své studii Eskander Yavar, národní vedoucí BDO’s Management & Technology Advisory Services.
Jak vypadají reálná čísla? Zatímco 99 % managementu středně velkých podniků je s principy Průmyslu 4.0 poměrně dobře seznámeno, pouze 5 % z nich tyto strategie skutečně implementuje do svých procesů. Lehce nad 50 % společností se nachází ve fázi vývoje a 25 % zavedení těchto strategií sice plánuje, ale ještě nezačalo.
Jaká další zjištění studie přinesla?
Cílem #1 je diverzifikace obchodních modelů
Společnosti si samozřejmě uvědomují, že technologie Průmyslu 4.0 mají potenciál zásadně změnit podobu jejich podnikání. Pokud poodhlédnou od současnosti směrem k budoucnu, většina nich (71 %) upřednostňuje právě diverzifikaci obchodních modelů před všemi ostatními cíli. Mohou tak mnohem lépe vycházet vstříc požadavkům zákazníků, které už dále nelze uspokojovat tradičními prostředky. Dalším cílem (s 67% preferencí) je zvyšování efektivity procesů a růst tržního podílu.
Největší překážkou implementace nových technologií je nedostatečná komunikace
Úspěšné zavedení inovativních technologií vyžaduje spolupráci všech funkčních oblastí podniku. Dva ze tří dotázaných spatřují právě nedostatečnou úroveň komunikace jako největší překážku dalšího vývoje. Následují problémy s integrací nových technologií do stávajících systémů, nedostatečné schopnosti a úroveň vzdělání zaměstanců, nevýkonný management a obecně nízká úroveň investic v podniku.
Největší hrozbu představují podniky mimo tradiční proud
I bez jakýchkoli kořenů či historie mohou technologicky vybavení nováčci v oboru naprosto zbořit zaběhaná pravidla odvětví ať už díky nadprůměrné přizpůsobivosti nebo vysoce ekonomickému provozu svého podniku. Tradiční podniky se proto nejčastěji obávají, že nedokáží vhodně investovat do nových technologií Průmyslu 4.0 a budou novými konkurenty zcela vytlačeny z trhu.
Průmysl 4.0 vytváří nová pracovní místa
Jak vidí podniky problematiku zaměstnanosti z hlediska zavádění nových technologií? Zde se nejvýznamněji uplatňují 3 přístupy k věci. Většina podniků (63 %) zvažuje využívat služeb třetích stran a celou řadu činností k podpoře zavádění nových technologií outsourcovat. Další podniky plánují najmout nové odborně vybavené pracovníky a také zvýšit kvalifikaci svých stávajících zaměstnanců.
Jak z výzkumu jednoznačně vyplývá, pokud společnosti nepřistoupí na nutnost transformovat svůj byznys a zavést principy Průmyslu 4.0, mohou poměrně záhy ztratit své dosavadní postavení a být odsunuty technologicky zdatnější konkurencí. Už se ani tolik nejedná pouze o zvýšení efektivity procesů a celkovou racionalizaci, ale spíše o setrvání v oboru vůbec.
Při zvažování vhodných postupů a technologií při implementaci principů Průmyslu 4.0 je nicméně vždy třeba začít důkladnou analýzou stávajícího stavu a teprve na základě zjištěných podkladů navrhnout a otestovat varianty řešení. Výsledkem bude nalezení optimálního řešení bez rizika ztrát z nevhodných rozhodnutí.
Související články
Zář 24, 2024
Jsou digitální dvojčata připravena dobýt svět a co je nejvíc brzdí?
Jsou digitální dvojčata připravena dobýt svět a co je nejvíc brzdí?
Zář 24, 2024
Případovka: Optimalizace skladu pro lídra v nápojovém průmyslu
Případovka: Optimalizace skladu pro lídra v nápojovém průmyslu
Srp 10, 2024