Automatizace versus člověk
Čtvrtá průmyslová revoluce už pokročila od prvotních plánů a politických programů do stádia implementace napříč průmyslovými odvětvími, digitalizace procesů a integrace napříč podniky. Fyzické objekty mohou mít své virtuální reprezentace sebe sama v podobě digitálních dvojčat a na základě nich predikovat vývoj a testovat možné budoucí scénáře s veškerými dopady na sledované veličiny. Automatizace sehrává zásadní úlohu při rozhodování a následné kontrole procesů.
Spolu s tím přichází obrovské celky dat generované zařízeními a procesy samotného podniku i veškerými externími partnery a systémy. Tato data potom mají sloužit jako podklad pro lepší a rychlejší strategické rozhodování. Potenciál využívání těchto dat při zvyšování efektivity procesů je zřejmý, ať už je využíváme pro prodlužování životnosti strojů na základě prediktivní údržby nebo pro zvyšování objemu výstupu díky vyšší efektivitě procesů.
Vše má své limity
I v případě Průmyslu 4.0 je však třeba si uvědomit, že vše má své limity. Včetně automatizace a snahy kvantifikovat vše a za všech okolností. Nejpokrokovější podniky si nepřestanou nikdy cenit kvalitní lidské práce a talentu a dokážou vytěžit maximum právě z kombinace automatizace a lidských schopností.
Kvalifikovaný člověk je nenahraditelný
Myšlenka, že automatizace dokáže zcela nahradit inženýry v továrnách je naprosté sci-fi. Byly by k tomu nutné mnohem sofistikovanější algoritmy, než jsou dnes k dispozici. Bez ohledu na to, kolik metrik a proměnných dokáže automat zpracovat a vyhodnotit, lidská zkušenost, odbornost a intuice nedokážou být zatím plně nahrazeny žádnými digitálními nástroji.
Například výrobní zařízení stejného typu jsou poskládána ze stejných součástek a mají tedy přibližně stejné projevy a výstupy. Ale také určité individuální odlišnosti. Díly mohou do sebe odlišně zapadat a dělat jiný zvuk už kvůli umístění stroje v různých typech prostoru. Data získaná z těchto zařízení pravděpodobně nebudou schopna postihnout tyto rozdíly, což povede ke zkreslení celkového obrazu. Naopak zkušený operátor je schopen na základě i malých změn vibrací, zvuku nebo celkového chování odhalit, že něco není v pořádku. Analýza dat samotná je výborným zdrojem podkladů, ale teprve kvalifikovaný zaměstnanec je schopen tato data zahrnout do kontextu.
Člověk spolupracující s technologií
Kvalifikovaný zaměstnanec je schopen vyplnit mezery ve stávajících datových analýzách. Může z těchto dat vytěžit maximum, protože je dokáže využít pro tvorbu komplexního obrazu na základě kterého potom rozhoduje. A také je shopem mnohem lépe (než jakýkoli stroj) porozumět chování svých spolupracovníků. Podnikatelé, kteří chtějí provozovat své společnosti opravdu efektivně, nesmí podceňovat vliv individuálních zaměstnanců na výkon podniku ani na veškeré interní procesy. Teprve kombinace moderních technologií s lidskými schopnostmi přináší ty nejlepší výsledky.
Související články
Lis 25, 2024
Od mikrofonu zdraví DYNAMIC FUTURE
Od mikrofonu zdraví DYNAMIC FUTURE
Lis 22, 2024
Poly-krize v číslech aneb Dodavatelské řetězce prochází změnou
Poly-krize v číslech aneb Dodavatelské řetězce prochází změnou
Lis 22, 2024