Polsko se v posledních desetiletích proměnilo z regionálního dopravce v evropského lídra v oblasti silniční logistiky. Dle nejnovější zprávy „Transport drogowy w Polsce 2024/2025“ je dnes odpovědné za pětinu nákladní silniční dopravy v celé EU. Klíčem k tomuto úspěchu je nejen výhodná geografická poloha, ale i silná infrastruktura, pružnost podniků a rostoucí investice do digitalizace a udržitelnosti.

Srdce evropské dopravy

Polsko slouží jako hlavní křižovatka mezi východem a západem i severem a jihem Evropy. Přes jeho území vedou dva nejdůležitější transevropské koridory (TEN-T): Baltsko-jaderský a Severomořsko-baltský, které propojují Polsko s klíčovými přístavy i trhy západní Evropy. Významné jsou i námořní přístavy Gdaňsk a Świnoujście, které zaznamenávají stabilní růst přepravených kontejnerů. V zemi je registrováno přes 300 tisíc kamionů a téměř 46 tisíc dopravních firem s licencí pro mezinárodní dopravu, což svědčí o nebývalé síle tohoto sektoru.

Kabotáž a cross-trade jako polská specialita

Polští dopravci dominují evropskému trhu s kabotážní i křížovou přepravou. V Německu, největším trhu EU, obsluhují téměř dvě třetiny veškeré kabotážní dopravy realizované firmami z jiných zemí. Významný je i jejich podíl ve Francii a Itálii. V oblasti cross-trade drží Polsko 18% podíl na evropském trhu, přičemž nejčastěji operují mezi Německem, Francií, Nizozemskem a Belgií. Důvodem úspěchu je kombinace nižších nákladů, kvalitních služeb, geografické výhodnosti a schopnosti přizpůsobit se náročným logistickým požadavkům.

Digitalizace mění tvář logistiky

Polské logistické firmy sází na digitalizaci jako na nástroj konkurenceschopnosti. Systémy pro správu vozového parku (FMS), telematika i AI pomáhají snižovat náklady, plánovat údržbu a zvyšovat bezpečnost provozu. V roce 2023 tvořily investice do digitálních technologií 7,5 % celkových kapitálových výdajů sektoru. To ukazuje jasný směr: automatizace, prediktivní analýza a chytrá data jako klíč k efektivnějšímu provozu.

Udržitelnost, intermodalita a chytré sklady

Přestože nákladní vozy s alternativními pohony zatím tvoří méně než 0,5 % flotily, jejich počet i dostupnost infrastruktury (např. LNG stanice) rychle roste. Zároveň roste význam intermodální dopravy – kombinace silnice, železnice a námořní přepravy –, která přináší úspory emisí až 80 %. Polsko investuje také do moderních skladových řešení. Chytré sklady vybavené WMS systémy, roboty a monitoringem CO₂ se stávají standardem.

zdroj: https://www.trade.gov.pl/en/news/poland-europes-logistics-leader/