Když se zavádí změna …
Eliška Kalfusová, konzultant
Jakožto poradenská firma se zabýváme navrhováním různých změn, ať už v rámci jednotlivých procesů, či v rámci celého podniku, ve výrobě, skladování, vnitropodnikové přepravě apod. Kromě toho také navrhujeme způsob implementace těchto změn. Naše práce těmito návrhy většinou končí, vlastní implementace bývá již záležitostí klienta. Už při navrhování způsobu zavádění těchto změn je však třeba myslet dopředu a to zejména na ty, kterých se tyto změny budou nejvíce týkat – na zaměstnance.
Ono se snadno řekne „Tak a od teď se to bude dělat TAKHLE…“ (kde „takhle“ znamená třeba naprostý opak dosavadního systému práce), ale hůře se to pak provede. Zaměstnanci se (jakýmkoliv) změnám často brání, nechtějí ve své práci nic nového, mívají rádi své zavedené, dlouho známé postupy a stereotypy. Zčásti tento odpor ke změnám pramení ze strachu, že po jejich zavedení už jejich pozice nebude potřebná. Nutno přiznat, že tak tomu často bývá, ale to teď nechme stranou.
Při zavádění změn je třeba postupovat citlivě, rozumně a přiměřeným tempem. Vhodné je také všechno se zaměstnanci od začátku komunikovat, ať už osobně, či skrz nějaký jiný sdělovací kanál, který daná společnost používá, a získávat od nich zpětnou vazbu, vyptávat se, zjišťovat jejich názory. Obecně platí, že nejlépe se zavádějí změny tam, kde je lidi přijali za vlastní. V první řadě je tedy třeba lidi pro změnu nadchnout, dosáhnout toho, aby uznali její přínos.
Poměrně častým postupem při zavádění nějakých novot (např. při změně organizace práce na výrobní lince, zavádění nového postupu při kompletaci výrobku, ale i při změně způsobu objednávání obědů v jídelně atd.) bývá využití tzv. pilotního týmu. Vybraní členové tohoto týmu jsou zvlášť proškoleni ohledně nových postupů a začínají je používat jako první. Tím je zaměstnancům dána možnost změny vyzkoušet a v průběhu zkušební doby případně „odladit“ různé nedokonalosti. Ostatní pak mohou vidět, že nový postup není zase tak špatný, jak si představovali, a když se jeho používání rozšíří na všechny, není to pro ně už takový šok. Svých zkušenějších kolegů se pak také mohou dotazovat na případné nejasnosti.
Je možné, že ne všude je reálné takovéto pilotní týmy využít. Vždy je ale třeba dbát na to, aby s těmi, kterých se změny týkají, někdo všechno probral, zodpověděl jejich dotazy a vysvětlil všechny nejasnosti. Pro lidi pak bude jednodušší změny přijmout a nebudou se jim ze všech sil bránit …
Související články
Lis 25, 2024
Od mikrofonu zdraví DYNAMIC FUTURE
Od mikrofonu zdraví DYNAMIC FUTURE
Lis 22, 2024
Poly-krize v číslech aneb Dodavatelské řetězce prochází změnou
Poly-krize v číslech aneb Dodavatelské řetězce prochází změnou
Lis 22, 2024