„Pravověrné digitální dvojče má dneska každý u sebe. Stačí si pustit třeba navigaci Waze. Dvojče, jak ho používáme v DYNAMIC FUTURE, ale nepracuje v real time. Jeho úkolem je plánovat a navrhovat procesy vzdálené klidně několik let,“ vysvětluje Petr Jalůvka. „Zákazníkům ukazujeme vizi jejich budoucnosti,“ doplňuje Jan Šlajer.

Co se stane, když

Jak jednatelé vysvětlují, digitální dvojče sice staví na základě aktuálních dat, ale všechno, co jeho prostřednictvím ověřují, navrhují a mění, se týká budoucnosti. Zadavatel tak může třeba zjistit:

  • jak bude výroba vypadat, když přijme víc zakázek,
  • co se stane, když přesune některý ze strojů,
  • jak se změní logistika, pokud postaví nový sklad,
  • jaký dopad na logistické procesy bude mít automatizace skladu.

„Digitální dvojče dokáže ověřit, co se stane, když provedete nějakou změnu. Pracovat může se současnými daty, většinou ale zákazník chce použít předpokládaná budoucí data. Umíme vytvořit datovou budoucnost, v tom jsme opravdu velmi dobří,“ uvádí Jan Šlajer, jednatel DYNAMIC FUTURE.

Zhmotnit mlhu

Ostravskou poradenskou firmu oslovují zákazníci, kteří plánují rozšířit byznys a růst. Úkolem DYNAMIC FUTURE je provést je cestou ke změně, klást během ní celou řadu otázek a ukazovat, na které detaily je potřeba zaměřit pozornost.

Je obrovský rozdíl, jestli zakázky porostou ročně o 10, nebo 150 procent. A taky, jakými způsoby toho lze dosáhnout. Zákazník může jeden artikl prodat stu nových zákazníků, nebo ho jednomu zákazníkovi prodá stokrát. Anebo nastane situace, že začne vyrábět produkt úplně nový.

„Do plánování vstupuje velké množství faktorů. Naše síla spočívá ve schopnosti dovést zákazníka od nejasné vize k její konkretizaci. S podporou digitálního dvojčete. Je to jako zhmotnit mlhu,“ říká Petr Jalůvka.

Prediktivní trojčlenka

Firma na základě predikce digitálního dvojčete získá několik alternativ možné budoucnosti. Na jejich základě je schopna se fundovaně rozhodnout. Jan Šlajer zpřesňuje, že obecně jde o tři varianty – optimistickou, pesimistickou a kompromisní. Ale není výjimečné, že se pracuje s víc než deseti verzemi.

Každá možnost si totiž zaslouží intezivní péči a promyšlení všech jejich složitostí. DYNAMIC FUTURE je se zadavateli řeší v rámci workshopů, během kterých pečlivě diskutují o specificích každého návrhu.

„Je to taková prediktivní trojčlenka. Zákazník přesně ví, že chce růst. Většinou neví jak. Ale je si jist tím, co nechce. Díky našim dlouholetým zkušenostem víme, jaké možnosti růstu existují a jak k nim dospět. A postupně společně se zákazníkem odsekáváme cesty, které jsou neakceptovatelné. Až zůstanou ty, se kterými se dá pracovat,“ popisuje Petr Jalůvka.

Jeden příklad za všechny

V roce 2013 oslovili DYNAMIC FUTURE zástupci společnosti Mondi Štětí s tím, že potřebují zvalidovat propustnost silniční sítě ve svém areálu. Po ověření několika návrhů prostřednictvím digitálních dvojčat postupně všechna prověřená řešení implementovali. Ukázalo se, že výsledek naprosto odpovídal jejich potřebám.

Firma na výrobu obalů a papíru znovu DYNAMIC FUTURE oslovila v roce 2023. Vzhledem k nárůstu nejen silniční, ale i železniční dopravy, si nechávala prověřit novou dopravní síť.

„Pro Mondi Štětí jsme kromě jiného ověřovali například i propustnosti bran v rámci silniční a železniční dopravy,“ upřesňuje Jan Šlajer s tím, že finálně zvolené řešení společnost úspěšně zapracovala do projektu.

Bez ověření plánů projektuje jen blázen

Pokud jde o časovou náročnost, měly by podle Jana Šlajera firmy počítat se třemi až čtyřmi měsíci. Prvotní analýza, která vznikne z logistického auditu, zabere zhruba měsíc.

„Díky logistickému auditu zjistíme nejen, jakou představu zákazník má, ale taky, jestli nemůže použít nějaké quick win řešení. Nebo naopak, jestli nenarazíme na část procesu, která si zaslouží podobnější prozkoumání,“ sděluje Petr Jalůvka.

Jan Šlajer doplňuje, že v současné době se nikdo, kdo má plán realizovat velkou přestavbu, optimalizaci nebo automatizaci bez jeho ověření neobejde:

„Stavět například sklad za stovky milionů korun a nenechat si nasimulovat jeho funkčnost je opravdu nesmysl. Naštěstí se ukazuje, že to čím dál více firem chápe. Digitální dvojčata jsou pro tyto případy opravdu geniálním nástrojem.“